لینک به سایت های دیگر



نکته ها

سال 1397 سال حمایت از کالای ایرانی بر عموم هموطنان مبارک باد

 

فصل چهارم :مجمع امور صنفي مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
پنجشنبه, 27 آبان 1389 ساعت 20:18
ماده 32- مجامع امور صنفي از نمايندگان اتحاديه‌ها با تركيب زير تشكيل مي‌گردد:

الف- مجمع امور صنفي صنوف توليدي، خدمات فني.

ب- مجمع امور صنفي صنوف توزيعي- خدماتي

ج- مجمع امور صنفي مشترك صنوف توليدي- خدمات فني و توزيعي- خدماتي.

تبصره 1- مجمع امور صنفي داراي شخصيت حقوقي و غيرانتفاعي است و پس از ثبت در وزارت بازرگاني رسميت مي‌يابد.

تبصره 2- حداقل تعداد واحدهاي صنفي داراي پروانه كسب در هر شهرستان براي تشكيل دو مجمع جداگانه، بيست هزار واحد صنفي است. هيأت عالي نظارت مي‌تواند بنا به پيشنهاد كميسيون نظارت مراكز استانها نصاب مذكور را جهت شهرستانهاي تابعه آن استان تغيير دهد و نسبت به تشكيل، ادغام يا تفكيك مجمع يا مجامع امور صنفي اتخاذ تصميم كند.

تبصره 3- در صورت ادغام مجامع امور صنفي، كليه اموال، دارائي‌ها، حقوق و تعهدات مجامع قبلي با نظارت كميسيون نظارت به مجمع امور صنفي مشترك منتقل مي‌گردد.

تبصره 4- در صورت تفكيك مجمع امور صنفي مشترك، كليه اموال، دارائيها، حقوق و تعهدات آن نسبت تعداد اعضاء با نظارت كميسيون نظارت به مجامع جديدمنتقل مي‌گردد.

ماده 33- تعداد اعضاي هيأت رئيسه مجمع امور صنفي مشترك پنج نفر به شرح زير است:

الف- يك نفر رئيس.

ب- دو نفر نايب رئيس.

ج- يك نفر دبير

د- يك نفر خزانه‌دار.

تعداد اعضاي هيأت رئيسه به نسبت تعداد اتحاديه‌هاي مربوط به صنوف توليدي- خدمات فني و توزيعي- خدماتي تعيين خواهد شد.

تبصره- تعداد اعضاي هيأت رئيسه مجامع امور صنفي توليدي- خدمات فني يا توزيعي خدماتي هر كدام سه نفر مشتمل بر رئيس، نايب رئيس و دبير است.

ماده 34- جلسات مجامع امور صنفي با حضور حداقل دو سوم اعضاء تشكيل مي‌شود و رسميت مي‌يابد و تصميمات متخذه با اكثريت نصف به علاوه يك آراء حاضران در جلسه معتبر خواهد بود.

تبصره- مدت مأموريت نماينده هر اتحاديه در مجمع امور صنفي ذي‌ربط تا پايان مدت مأموريت او در هيأت مديره اتحاديه است. در صورت فوت، بيماري، محروميت از حقوق اجتماعي، استعفا، حجر يا عزل هر نماينده، اتحاديه وفق مواد(22) و (23) اين قانون نسبت به معرف نماينده ديگري براي مدت باقيمانده به مجمع امور صنفي اقدام مي‌كند.

ماده 35- مجمع امور صنفي در اولين جلسه هر دوره، هيأت رئيسه مجمع را براي مدت دو سال انتخاب مي‌كند انتخاب مجدد اعضاي مذكور در ادوار بعدي بلامانع است.

ماده 36- ترتيب انتخاب هيأت رئيسه مجامع امور صنفي، وظايف هيأت رئيسه، طرز تشكيل جلسات و تعداد كميسيونهاي آن و ساير مقررات مربوط به اداره مجامع و حق‌الزحمه خدمات آنها طبق آئين‌نامه‌اي خواهد بود كه توسط دبيرخانه هيأت عالي نظارت با كسب نظر از مجامع امور صنفي مراكز استانها تهيه و به تصويب وزير بازرگاني خواهد رسيد.

ماده 37- وظايف و اختيارات مجامع امور صنفي به شرح زير است:

الف- ايجاد هماهنگي بين اتحاديه‌ها، نظارت بر عملكرد آنها و راهنمايي صنوف.

ب- تنظيم و تصويب آئين‌نامه‌هاي مالي، استخدامي، اداري، آموزشي و تشكيلاتي اتحاديه‌ها و تغييرات آنها.

ج- اظهار نظر در مورد ضوابط خاص داخلي اتحاديه‌هاي تحت پوشش براي صدور پروانه كسب جهت بررسي و تصويب كميسيون نظارت.

د- نظارت بر حسن اجراي اقدامات اتحاديه‌ها در خصوص صدور پروانه كسب از جهت تطبيق با مقررات اين قانون و آئين‌نامه‌هاي آن.

ه- تأئيد، انتخاب و معرفي نمايندگان اتحاديه‌ها به امور مالياتي، هيأتهاي حل اختلاف مالياتي و ساير مراجعي كه به موجب قانون معرفي نماينده از طرف صنوف به عمل مي‌آيد.

و- اجراي مصوبات هيأت عالي نظارت و كميسيون نظارت.

ز- نظارت بر اجراي مقررات فني، بهداشتي، ايمني، انتظامي، حفاظتي، بيمه‌گزاري، زيباسازي و ساير مقررات مربوط به واحدهاي صنفي كه از طرف مراجع ذي‌ربط وضع مي‌شود. همچنين همكاري با مأموران انتظامي در اجراي مقررات.

تبصره- چنانچه افراد صنفي در انجام دادن ضوابط انتظامي كه در موارد خاص تعيين و از طريق مجمع امور صنفي ابلاغ مي‌گردد؛ و نيز در اجراي مقررات بهداشتي، ايمني يا زيباسازي با مخالفت مالك ملك مواجه شوند، مي‌توانند با جلب موافقت مجمع امور صنفي و با هزيه خود اقدام مقتضي را به عمل آورند.

ح- رسيدگي به اعتراض افراد صنفي نسبت به تصميمات اتحاديه‌ها.

ط- انتخاب و معرفي يك نفر نماينده از بين اعضاء هيأت رئيسه به كميسيون نظارت بر اي نظارت بر حسن اجراي انتخاب هيأت مديره اتحاديه‌ها.

ي- پيشنهاد تشكيل اتحاديه جديد يا ادغام اتحاديه‌ها يا تقسيم يك اتحاديه به دو يا چند اتحاديه براي اتخاذ تصميم به كميسيون نظارت.

ك- تعيين نوع و نرخ كالاها و خدمات كه افراد هر صنف مي‌توانند براي فروش، عرضه يا ارائه كنند و پيشنهاد آن براي اتخاذ تصميم به كميسيون نظارت و اعلام مصوبه كميسيون به اتحاديه‌ها براي ابلاغ به افراد صنفي با هدف جلوگيري از تداخل صنفي.

ل- جمع‌آوري اطلاعات و آمار لازم با وسائل مقتضي براي تعيين حدود و تعداد واحدهاي صنفي متناسب با جمعيت و نيازها و ارائه آن به كميسيون نظارت جهت تصميم‌گيري.

م- تنظيم ساعات كار و ايام تعطيل واحدهاي صنفي با توجه به طبيعت و نوع كار آنان و ارائه برنامه براي اتخاذ تصميم به وسيله كميسيون نظارت.

ن- همكاري و معاضدت با ساير مجامع امور صنفي و اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران و اتاق تعاون.

س- تصويب بودجه، ترازنامه و صورتهاي مالي اتحاديه‌ها پس از رسيدگي به آنها و نظارت بر عمليات مالي اتحاديه‌ها.

ع- درجه‌بندي واحدهاي صنفي، در موارد لزوم، طبق ضوابط و مقرراتي كه توسط وزارت بازرگاني و با كسب نظر نيروي انتظامي و اتحاديه‌هاي ذي‌ربط تهيه مي‌شود و به تصويب كميسيون نظارت مي‌رسد.

ف- اجراي برنامه‌هاي علمي، آموزشي و پژوهشي مورد نياز براي ارتقاء سطح آگاهي‌هاي هيأت مديره اتحاديه‌ها با همكاري دستگاههاي ذي‌ربط در چارچوب مقررات.

ص- تنظيم ترازنامه و صورتهاي مالي سالانه و تسليم آن ظرف دو ماه بعد از پايان هر سال مالي به كميسيون نظارت براي رسيدگي و تصويب.

تبصره- كميسيون نظارت مكلف است ترازنامه و صورتهاي مالي را ظرف يك ماه رسيدگي كند و نتيجه را به مجمع امور صنفي اعلام دارد تأييد ترازنامه به منزله مفاصا حساب دوره عملكرد مجمع امور صنفي خواهد بود.

ق- تنظيم بودجه سال بعد و تسليم آن تا اول بهمن ماه هر سال، به كميسيون نظارت براي تصويب و نظارت بر اجراي آن.

ر- ساير مواردي كه در اين قانون پيش‌بيني شده است.

تبصره 1- اداره امور مجامع امور صنفي و همچنين پيگيري و اجراي مصوبات اجلاس مجامع امور صنفي و نيز مسووليت پيگيري و اجراي بندهاي (الف)، (د)، (ه)، (ز)، (ح)، (ط) ،(ل)، (ن)، (ع) و (ف) اين ماده به هيأت رئيسه مجامع امور صنفي و ساير وظايف و اختيارات محوله به اجلاس عمومي اعضاي مجامع امور صنفي واگذار مي‌گردد.

تبصره 2- مجامع امور صنفي با وزارت آموزش و پرورش در مورد آموزش مهارتهاي شاخه كاردانش همكاري لازم را به عمل خواهند آورد.

تبصره 3- مجامع امور صنفي مجازند براي تشكيل بانك اصناف، موسسه اعتباري، صندوق قرض‌الحسنه، شركت تعاوني اعتبار و ديگر موسسات پولي، بانكي، مالي و اعتباري، طبق قوانين و مقررات جاري كشور اقدام كنند.

ماده 38- در شهرستانهايي كه برخي از اتحاديه‌ها به علت نداشتن امكانات و توانائي‌هاي لازم نتوانند صدور پروانه كسب را عهده‌دار شوند، به پيشنهاد آن اتحاديه و تصويب كميسيون نظارت، مسووليت صدور پروانه كسب به طور موقت به مجمع امور صنفي واگذار مي‌گردد. در صورت رفع مشكل، بنا به پيشنهاد همان اتحاديه و تصويب كميسيون نظارت، مسووليت صدور پروانه كسب بر عهده اتحاديه قرار خواهد گرفت.

ماده 39- وظايف كميسيون بازرسي مجامع امور صنفي به قرار زير است:

الف- بازرسي امور مربوط به اتحاديه‌ها به منظور حصول اطمينان از رعايت ضوابط و مقررات صنفي و تنظيم گزارشهاي لازم.

تبصره- كميسيون موظف است نتيجه بررسي و گزارشهاي خود را از طريق هيأت رئيسه مجمع امور صنفي جهت بررسي به كميسيون نظارت تسليم دارد.

ب- بازرسي و رسيدگي به شكايات و اعتراضاتي كه به مجمه امور صنفي مي‌رسد و ارائه گزارش لازم به مجمع.

ماده 40- مسوولان مجامع امور صنفي و اتحاديه‌ها مكلفند تسهيلات لازم را براي انجام دادن وظايفي كه طبق اين قانون به كميسيون بازرسي محول شده است، فراهم كنند.